torsdag 11 augusti 2011

Jag vägrar att acceptera rodvjurens framfart!

Jag vägrar att acceptera rovdjurens framfart!

När räven tar sig in i hönsgården gång på gång och nackar hönor och tuppar då finns inget annat alternativ än att avliva den.

Men när vargen tar våra lamm och river och skrämmer våra nötkreatur eller dödar våra hundar - då ska vi stillatigande stå och titta på!

Är det verkligen så vi ska ha vårt svenska samhälle?
Vargen kanske är den som ska se till att alla vi som bor och verkar på landsbygden tar vårt förnuft till fånga och flyttar till staden!?

Nej! Jag vägrar att acceptera rovdjurens framfart. Jag vill att man ska kunna bo och leva på landsbygden. Jag vill att man ska kunna driva företag på landsbygden med en aktiv djurhållning.

Jag och Christer Eriksson, som är Centerpartiets gruppledare i Sala var tydliga i valrörelsen med hur vi såg på rovdjurens framfart;
- Sala kommun måste ge tydliga besked till länsstyrelse och naturvårdsverk om att vi vägrar ta emot vargar för utplantering i våra bygder.
- De djurägare som utsätts för rovdjurens härjningar måste få full ersättning för de skador som rovdjuren åstadkommer.
- Det förebyggande arbetet med bl a stängsel måste finansieras fullt ut.
- Länsstyrelse måste bemöta de drabbade djurägarna med respekt och förståelse och i en konstruktiv anda.
- Djurägare måste ha rätt att ingripa mot rovdjurens härjningar utan att få sitt jaktvapen indraget och utan att riskera höga straff när man agerar utifrån vad som är vanligt sunt förnuft för att skydda liv och egendom.

Frågan om att bekämpa rovdjuren måste avdramatiseras. Idag behandlas du i media som en mördare om du avlivar en varg som angriper och dödar dina husdjur.

Jag vill att Sala kommun ska stå på sina kommuninvånares sida i kampen mot rovdjurens härjningar, men var finns den nya majoriteten i Sala i denna debatt och i denna kamp?

Eller är det så att de problem som vi som bor på landsbygden har inte är tillräckligt intressanta?
Är det för långt från Stora torget i Sala?

Carola Gunnarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar