tisdag 14 juni 2011

En sund hembygdskänsla

Ellen Key uttryckte sig så här om hemslöjden; Hemslöjden ska vara för "en sund hembygdskänsla" men emot "en osund nationell chauvinism".

Idag delades programbladet ut inför årets Möklintavecka som genomförs den 14 - 17 juli. Och jag kan konstatera att när jag får programbladet i min hand - då är det just en stark och, som jag själv tycker, sund hembygdskänsla som jag fylls av.

Vi behöver alla en hembygd och det är viktigt att få vara stolt över sin hembygd och att få hysa en stark känsla för sin hembygd.

Vad är då hembygden? Hembygden finns inte enbart bland röda stugor på landsbygden, utan hembygd är lika mycket i villakvarteret eller i det stora förortsområdet. Hembygden är där vi lever och verkar, där vi har våra vänner och bekanta, där vi känner oss trygga och där vi känner att vi är en person som betyder något i sitt sammanhang.

Ja, kort sagt är hembygden där vi har vår plats på jorden!
Men vi har inte en "sund hembygdskänsla" om vi inte också är beredda att dela med oss till andra av vår hembygd. En hembygd får aldrig bli sluten och instängd. Den får inte bli avvisande mot andra, som inte ser ut, gör eller tänker precis som vi själva gör. Den sunda hembygdskänslan vinner på öppenhet!

Min hembygd är Möklinta, och dit vill jag hälsa er alla välkomna nu i sommar på Möklintaveckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar