tisdag 25 oktober 2011

Mitt uppe i en intensiv möteshöst

Nu är jag mitt uppe i en intensiv möteshöst!
Det här är inget unikt för mig, utan så här ser hösten ut för de allra flesta som är politiskt aktiva.

Mötena och deras agendor varierar, ibland är det ett lokalt möte tillsammans med småföretagare i Möklinta, ibland ett internationellt möte i någon av Europas huvudstäder - som just nu Warszawa - för att diskutera den kommande Sammanhållningspolitiken - dvs den europeiska regionalpolitiken.

Men min utgångspunkt är hela tiden densamma - att medverka till en politik och politiska beslut som ger människor möjlighet att leva ett bra liv och förverkliga sina drömmar och som dessutom bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling sett utifrån ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv.

Eftersom jag inte längre är kommunalråd i Sala har jag mer tid både att träffa kommuninvånare i Sala (som kommunalråd lever man i en vardag som både är mycket reglerad och fylld med förvaltning) och att delta i politiskt arbete "på mina lediga dagar" i andra sammanhang. Detta är lärorikt. Förhoppningsvis kan jag också återföra nyttigheter tillbaka till Sala kommun.

Vi lever alla i en global värld, med starka kopplingar till och påverkan av inte enbart EU utan också av resten av världen.
Därför måste vi bli ännu bättre på omvärldsbevakning.

Vi kan inte som politiker i Sveriges kommuner leva i "vår egen lilla bubbla " (oavsett om den heter Sala, Västerås eller Stockholm) utan vi måste vidga våra vyer och följa vad som händer runt omkring oss och analysera dess konsekvenser för oss lokalt. Först då kan vi fatta beslut som håller för framtiden.

Carola Gunnarsson
Tisdagen den 25 oktober

Carola Gunnarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar