lördag 16 juli 2011

Jakten på Saftmaja!

Vinbären är mogna. Dags att plocka av buskarna och sylta och safta.
Men innan jag plockar av vinbärsbuskarna tänkte jag göra saft på de fjolårsbär som ligger i frysen.
Dags att ta fram Saftmaja! Då slog det mig plötsligt att hon, min vän sedan decennier, inte finns mer. Jag var tvungen att kassera henne förra sommaren efter väl förrättat värv.
Iväg till affären för att köpa en ny Saftmaja. Fanns ingen.
Iväg til nästa affär för att köpa en ny Saftmaja. Hittade ingen på hyllorna. Fick tag på två unga affärsbiträden och frågade dem om de hade någon Saftmaja någonstans. De tittade på mig med stora ögon och öppna munnar. Uttrycket att se ut som en fågelholk har aldrigt stämt bättre. Jag kände mig tvungen att börja förklara vad en Saftmaja är - jo, det är en slags hög kastrull som man använder för att ånga bär och frukt så att man kan tappa ur fruktsaften! Flickorna såg fortfarande ut som fågelholkar, jag tackades för mig och lämnade affären och insåg att tiderna förändras.
Det kändes lite vemodigt att kunskapen om Saftmajas förträfflighet försvunnit. Jag undrar just hur många som idag tar vara på naturens rika gåvor och gör sylt och saft.
Finns det något underbarare än den doft som sprider sig i huset när man kokar vinbärssaft eller lingonsylt. Det kan ingen parfym i världen slå.

Carola Gunnarsson

PS! Jag fick till slut tag på en ny Saftmaja i vår välsorterade järnhandel.

1 kommentar:

  1. Och här trodde jag först det var en kunnig granne med saftarkunskaper du talade om ;-)

    SvaraRadera